Londorama

Season feelings

Kategori: Allmänt

Det är vinter i Stockholm, och jag ska mysa så mycket som möjligt. Min taktik är att överdosera o konsumera julen, så när den väl kommer o jag är långt borta från hem o familj så är jag ändå så trött på julklappar och julmat så det inte spelar någon roll. Dagen innan jag åkte till Stockholm sprang jag runt på Selfridges, Primark o längs oxford street med Emmelie. Halva väskan var fylld med presenter.



När flyget äntligen landat väntade ett riktigt winter wonderland.



Och trots att jag var dödligt trött på att äta sandwiches var detta det första åt i Sverige. Jag kände mig genast lite mer norrländsk.



Lördagen var dagen före första advent, och det var dags för pepparkakor och andra lussekatten för i år. Konstfacks julmarknad hanns också med. Bror och fru Vernersson bestämde sig för att bjuda mig o syrran på julbord. Sill, korv, köttbullar, gravad lax, räkor, caviar, ägg, rödbetssallad dukades fram. Bror hade bakat lussebullar, och favoritglöggen - dufvenkrooks vaniljvitvinsglögg värmdes upp. Mums! Kalvsyltan lät jag bli... 





Idag har jag träffat min underbara Anna och pratat i timtals. Först åt vi lunch på Jensen's Bøfhus på Rådmansgatan. Planen var sen kungsträdgårdens julmarknad, men det var så kallt så vi kom inte längre än till hötorget innan vi var tvugna att gå in o värma oss lite. Upptiningsförsöket resulterade i shopping av tjocksockar o benvärmare på H&M. Hade inte riktigt tänkt att shoppa när jag kom till sthlm, men fick tillfälle att använda mitt presentkort som inte går att använda i London. Var sen tvungen att ta en titt in på Gina som jag saknat. Hittade två fina tröjjor, men tyckte 249 kr lät så mycket mer än £24.99, så det får vara tills jag är van vid den extra nollan... Efter några minuter ute i kylan behövde vi mer värme så mer prat över en kaffe kändes helt rätt.



Om en timme ska jag iväg till medis o baren Nada. Det är sista kvällen innan de byter ägare och ska passa på att njuta av den fina söderbaren innan de nya ägarna tar över o byter namn/koncept/musik/priser/inredning/meny/personal. Bartömning och gratis risotto är utlovat!

KOMMENTARER:

  • Alina säger:
    2010-11-29 | 21:10:32
    Bloggadress: http://gretalina.blogg.se/

    Åh, jag saknar också Gina! :)

    Blir det inget Umeå?

Kommentera inlägget här: