Londorama

Backstage

Kategori: Allmänt

Ja! Ikväll är det dags att go behind the scenes of the news. Skyhöga förväntningar på vårt studiebesök på tv4. Har blivit lovade att få sitta backstage under 19-nyheterna. Och få testa prompterna (tror jag de heter) - skärmarna som visar upp den rullande texten som nyhetsankarna läser. Ska bli riktigt spännande att se hur de jobbar före och efter sändningen.

Och fast jag gillat att stå på scen från första dansframträdandet, så har jag alltid tyckt att det varit en spännande känsla att vara bakom scenen också. Det är där det händer. Där man löser mindre och större kriser som plötsligt kommer upp, och som sällan syns på scenen, eller i tvrutan. Jag minns att jag gick och satte mig o kikade in på scenen långt före jag skulle upp på scenen, trots stränga tillsägelser att vi inte fick gå ner före numret innan vårat. Jag kunde inte låta bli.

Jag minns alla snabba klädombyten. Ljustekniker som väntade på att alla skulle vara på plats. En extra kolsvart sekund när skosnörena gått upp. En insikt - fan jag är på fel sida av scenen!

Allt arbete runt om det som händer på scenen är närmast magi. Man förstår inte förren man själv är där bakom. Osynliga krafter som får allt att... gå som en dans. Därför ska det bli oerhört spännande. Bara nyhetsredaktionen är på över 200 personer. Av de ser man varje sändning kanske fyra. Resten är magikerna som drar i, för publiken, osynliga trådar.
Kommentera inlägget här: