Londorama

Trollbindande foton

Kategori: Allmänt

I lördags var jag och syster på fotografiska. Det är min favoritutställningslokal i Stockholm. Just nu ställs verk av tre mycket olika fotografer ut. Fastnade mest för Helena Blomquists bildserie elefantflickan. Det var magiskt skimmer, surrealism, spöklika barn inspirerat av bl.a. Beartix Potter's sagor med möss, kaniner och svanar. Själva tekniken gjorde bilderna väldigt originella. Vissa delar var målade, vissa miljöer/objekt var 3Dmodeller hon skapat och sedan fotat, vissa bakgrunder var foton från verkliga platser. Allt smältes sedan samman till en enhet i photoshop.



Näst efter att gå på utställningar tycker jag det är så himla kul att gå i museishoppar. Fotografiska och Moderna muséet har de bästa i Stockholm. Oftast kollar jag väldigt förtjust på hundratals av titlar som alla får mig vilja ta med mig dem hem, men med beslutsångest i sinnet bestämmer jag mig för att det är lite onödigt. I lördags fick faktiskt för ovanligheten skull en liten bok om street art följa med. Visar senare.


Kommentera inlägget här: