Londorama

Tjärlek: Water everywhere

Kategori: Allmänt

En engelsk vän, uppvuxen i Nigeria, sa när han såg Stockholm på en karta. "There's water everywhere". Det är en sak som jag verkligen älskar med Stockholm. Jag är ju trots allt vattuman. Efter en sekunds funderande fortsatte han "Thats why everyone knows how to swim!" Just det.

När jag funderar på det är det ju ganska självklart. Om man är uppvuxen i en stad i inlandet i Afrika med långt till djupa vatten är det kanske inte en jättehög prioritet att lära sig simma. Lika lite som jag känner ett behov att ta körkort när jag bor i storstäder med fungerande kollektivtrafik. Ändå blir jag lite förvånad vid tanken att han inte kan simma. Jag lugnade hur som med att det fanns livbojar överallt om han skulle komma till Stockholm nångång och råka trilla i. Bra att veta liksom om det är det som håller honom borta.















Gigantiska Nordiska museet. Får mig alltid att tänka på Hogwarts!


Gröna lund var stängt och öde, öppnar 29e april. Djurgårdsfärjan går som vanligt.



Kommentera inlägget här: